Cara pengiraan kadar GST tahun 2015


Cara pengiraan kadar GST tahun 2015 - Cara pengiraan kadar GST 6% 2015 secara online menggunakan kalkulator GST.

Ramai sedia maklum kadar GST di Malaysia adalah sebanyak 6%. Banyak tu bukan sikit, tapi aku bingung sikit la macam mana nak kira kadar GST yang 6% tu.. Al kisahnya aku godek-godek la dekat google dan jumpa satu software (php code) untuk kira kadar GST secara online.

CARA PENGIRAAN KADAR GST TAHUN 2015

Secara umumnya, untuk mengira kadar GST 6% adalah dengan mengaplikasikan ilmu yang telah kita pelajari sewaktu di bangku sekolah lagi, iaitu 'matematik'.

Caranya mudah tapi jangan tanya aku sebab aku tak tahu.. Maklumlah dah tua, otak ada lembab sikit. Tapi yang pastinya ia melibatkan operasi darab dan bahagi.

Nak tahu macam mana, cuba tanya cikgu matematik korang sebab aku tak tahu, hehee... Lagipun apa yang aku nak kongsikan hari ini adalah mengenai satu cara mudah untuk mengira kadar GST !

Aku perkenalkan - kalkulator GST 6% 2015

kalkulator gst

CARA PENGGUNAAN KALKULATOR GST

1. Klik link ini - kalkulator GST 6% 2015
2. Masukkan data yang berkenaan/ berkaitan
  • country : Malaysia
  • initial amaunt : Harga barang (*Rm50, Rm100, Rm1000)
  • rate of gst : kadar peratus gst (*Malaysia = 6%)
3. Klik butang/ button yang ada tulis '+ ADD GST'
4. Terbeliak, terlopong dan ternganga la korang nampak harga barang tersebut lepas kena gst.
  • Net amount : Jumlah harga barang
  • GST amount : kadar peratus gst
  • Gross amount : Jumlah harga barang lepas kena gst

Ini contoh pengiraan yang aku buat untuk nilai prabayar (rilod/ topup) RM10. Rm10 + GST 6% = Rm10.60

pengiraan gst

SEARCH TERM :
- kalkulator gst
- gst 6%
- kadar gst malaysia
- cara pengiraan gst
- pengiraan kadar gst 2015
- kadar gst tahun 2015